Een geschiedenis en beschrijving van de holes vanaf 1 september 2018

De baan uit 1935 van het beroemde architectenbureau Colt Alison & Morrison telde aanvankelijk 18 holes en telt sinds 1998 negen holes. Door de uitbreiding van spoorwegen moesten er sinds 1998 verschillende aanpassingen gedaan worden. De originele holes uit 1935 zijn in de periodes 2005-2006 en 2012-2018 gerestaureerd onder leiding van golfbaanarchitect Frank Pont. Lees hier meer over de geschiedenis van de baan. Hieronder volgt de geschiedenis van de holes gecombineerd met een korte beschrijving.

Hole 1/10
Geel par 5 425/par 4 365
Blauw par 5 425/par 4365
Rood par 5 410/par 4 365

Deze par 4 uit 1935 van Colt Alison & Morrison is in 2014 gerestaureerd. Sindsdien is de hole op de eerste negen een par 5 (met een tee pal tegen het terras aan) en op de back nine een par 4. Als par 5 is de hole relatief makkelijk, als par 4 moeilijk, mede omdat er meestal tegenwind is. De fairway van de openingshole is heel breed maar voor extra rol en een vlakke ligging moet de afslag naar de linkerkant van de fairway geslagen worden. De fairwaybunker is op hole 1, vanaf de terrastee, alleen een probleem voor longhitters. Met de vlag achter de greenside bunker wordt de hole een stuk moeilijker, dus bogeyspelers moeten de tweede slag rechts op de fairway plaatsen. Afstandscontrole bij de approach is belangrijk, de green helt naar achter en achter de green is water.

Wit: Zowel op de eerste negen als de tweede negen wordt de hole gespeeld als een lange par 4 van ruim 400 meter. Hole 1: 425 meter. Hole 10: 410 meter.

Hole 2/11
Geel par 4 400/par 5 457
Blauw par 4 341/par 5 440
Rood par 4 341/par 5 400

Deze flauwe dogleg naar links is ook een hole uit 1935 van Colt Alison & Morrison en deze hole is in 2013 gerestaureerd. Op de front nine is de hole een lange par 4 (net zo lang als in 1935), op de tweede negen is de hole een par 5 (met verhoogde tees aangelegd op een voormalige spoordijk). Op deze dogleg naar links loopt een afslag te veel op rechts slecht af, de bal eindigt in de bomen of het water. Longhitters moeten een goede lijn kiezen als ze de hole als par 4 spelen. Een ideale drive carriet de heuvel die precies op 200 meter van de green ligt, maar hierachter wachten verschillende bunkers de bal op. De green is voor de meeste spelers niet in twee te halen. Het is dus zaak de fairway te volgen en de derde slag goed uit te voeren. De greenside bunker ligt zo “streng” voor de green dat velen hier met slag 3 nog in de fout gaat. Extra spanning geeft het terras van het clubhuis, waar medegolfers je verrichtingen nauwlettend gadeslaan.

Wit: op de eerste negen is hole 2 een par 5 van 457 meter, op de tweede negen is hole 2 een par 4 van 400 meter.

Hole 3/12
par 4
Geel 278/352
Blauw 278/317
Rood 278/278

Vanaf de gele en blauwe tees is deze hole op de eerste negen korter (278 meter) dan op de tweede negen (352 meter). De hole ligt op een voormalige rangeerspoordijk – en is smal. Precisie bij de afslag is hier veel belangrijker dan lengte. Hoe verder je slaat, hoe breder het wordt, maar een scheve slag naar links wordt hard afgestraft (water) en een slice eindigt in het water of op de verkeerde fairway. Een veilige approach is een slag die eindigt op de voorkant van de door Frank Pont ontworpen green, maar hierbij loert een ander risico: een greenside bunker rechts voor de green. De dijk werd in 1990 bij de golfbaan betrokken. Van 1990 tot 2013 speelde de hole (een ontwerp van Gerard Jol) in de richting van de Arena. Sindsdien wordt de andere kant opgespeeld, omwille van een betere routing (aansluiting van de holes).

Wit: de hole is op de front nine 317 meter en op de back nine 352 meter.

Hole 4/13
par 3
Wit, geel, blauw, rood: 103/103

Deze korte par 3 is een ontwerp van Frank Pont en in 2013 geopend. De green – diep maar niet breed – ligt op een dijk waar vroeger een rangeerspoor was. Hou rekening met harde wind in dit open deel van de baan. Met een bal die te kort of te lang is kom je meestal nog goed weg, maar een bal die te veel naar links of rechts draait, eindigt in het water. Dan mag gebruik gemaakt worden van een dropping zone.

Hole 5/14
par 4
Geel 340/340
Blauw 340/293
Rood 293/293

Deze hole uit 1935 van Colt Alison & Morrison is in 2006 aangepast door Frank Pont. In 2017-2018 is de fairway gerenoveerd en opgehoogd. Vroeger was het een dogleg naar links, nu is het een dogleg naar rechts. De nieuwe green wordt beschermd door drie bunkers. De eerste twee liggen verder weg van de green dan het lijkt, de derde bunker ligt er wel pal voor. De fairway is breed maar de ideale drive eindigt links op het korte gras, dan zijn bij de tweede slag de bunkers niet in spel en par-kansen ruimschoots aanwezig. Longhitters moeten echter oppassen dat ze niet in de vijver op links slaan. Let bij je approach op de wind, die speelt een raar spel rondom deze green pal naast het spoorwegviaduct.

Wit: 340 meter op de eerste en tweede negen.

Hole 6/15
par 4
Geel, blauw: 250/250
Rood: 219/219

De Road Hole van AOC (vlak voor de green loopt het Zwarte Laantje) is voor sommigen een “driveable par 4”. Wie de green niet haalt moet zijn afslag midden fairway slaan, dan heb je bij de approach geen last van de greenside bunkers. Links dreigt het water onder het spoorwegviaduct, rechts een nieuwe waterpartij. Die is in 2015 aangelegd om de waterhuishouding van de baan te verbeteren. De par 4, een ontwerp van Frank Pont, speelt sinds 2014 in de richting van het clubhuis. Van 2005 tot 2014 werd de andere kant opgespeeld. Hole 6 is even teruglopen vanaf green 5, pas op voor afslagen van tee 6!

Wit 352 meter/352 meter

Hole 7/16
par 3
Geel, blauw, rood: 115/115

Vroeger werd deze green aangespeeld vanaf de tees van hole 5, sinds 2006 is dit de green van een par 3. De green en greenomgeving zijn in 2017-2018 geheel gerestaureerd. Van onder de Utrechtboog aangespeeld is de kleine green uit 1935 breed maar niet heel diep. De green helt van de speler af. De clubkeuze is dus cruciaal, mede omdat er een bunker voor het linkerdeel van de green ligt. 

Wit: 115/115 meter.

Hole 8/17
par 4
Geel: 253/253
Blauw: 253/196
Rood: 196/196

Deze hole uit 1935 van Colt Alison & Morrison is in 2017-2018 geheel gerestaureerd en opgehoogd. De hole is iets korter dan vroeger en de fairway is minder breed dan voorheen. De richtpaal staat op 135 meter van de achterstee tee en het landingsgebied bij deze richtpaal is relatief breed. Wie verder slaat dan de richtpaal loopt meer risico dat de bal van de fairway afrolt. Longhitters kunnen de green halen (mik op de witte stip op een stam in de verte), maar het vereist veel accuratesse. De green is verhoogd en ballen die niet zuiver zijn rollen er aan de achterkant en rechterkant vanaf. 

Hole 9/18
par 5
Geel 482/482
Blauw, rood: 461/420

Deze hole uit 1935 van Colt Alison & Morrison, in 2015-2016 gerestaureerd, was oorspronkelijk een par 4 maar is rond de eeuwwisseling verlengd en sindsdien een par 5. De fairway van deze lange par 5 is smal waar de meeste drives eindigen, bij de eerste populier rechts. De tweede slag moet zo veel mogelijk links op de fairway geplaatst worden, maar daar dreigt een grote waterpartij. De bal bijt moeilijk op de verhoogde green en er liggen drie bunkers omheen die bijna alle missers opvangen. 

Wit: 482/482

De reservehole/oefenhole
par 3
Geel, blauw, rood: 90

Deze par 3, een ontwerp van Gerard Jol en aangelegd in 1990, is ‘de reservehole’ van Amsterdam Old Course. De reservehole wordt soms ingezet als een andere hole tijdelijk gesloten is. De hole is na de restauratie van 2017-2018 iets korter dan vroeger en speelt nu semi-blind. Er zijn allerlei problemen: een bunker op links, water op links en bomen op rechts. De kunst is ontcijferen wat de (dwarrel)wind tussen en boven de bomen doet en dan de juiste club kiezen.